Dags att anmäla sig till höstens kappseglingar

Semestrarna börjar lida mot sitt slut och seglingstävlingarna börjar så smått att dra igång igen. Det kan vara läge att börja planera hösten och anmäla sig till de kvarvarande tävlingarna.

Först har vi ju ett par Onsdagsseglingar där vi hoppas att få tillräckligt många deltagare för att kunna köra. ) och 23 augusti är datumen, och här kan alla vara med. Tänk dock på att anmälan bör vara inne dagen innan segling, det vill säga på tisdagen. Detta för att vi ska kunna planera om det blir nått eller inte. Sedan samlas vi på klubben vid 17.45 för att gå igenom dagens segling.

Mer info om onsdagssegling finns här >>>

Lördag den 12 augusti arrangerar Södertälje BS sin tävling Askö Runt. Den har start och mål vid Fifång och i år vet jag att prisbordet är riktigt stort. Gissar att det inte bara är topp-seglarna som kan kamma hem fina priser. För de som gillar gemenskap kan man mycket väl ta sig ut till Fifång på fredagkvällen.
Starten går vid 12 på lördagen vilket gör att man också hinner ut på lördagen och kan gå direkt till start.

Askö Runt är en trevlig tävling med omväxlande segling över öppna vatten som Askö-fjärden och trånga passager som Bokösundet.

Anmäl dig nu! Mer info om tävlingen finns här >>>

27 augusti arrangerar Trosa BK Höstseglingen. Den tävlingen är en så kallad short handed-tävling, vilket innebär MAX två personer ombord oavsett båttyp.
Banan är på cirka 15 Nm, och efter segling blir det nån form av After Sail vid klubbhuset.

HÄR finns mer inför och anmälan >>>

Oxelösunds SS arrangerar sedan Arkö Runt den 2 september. En tävling som jag kan rekommendera. Många båtar och omväxlande och kul segling.
Banan är lite längre än många andra race. runt 30 Nm. Man seglar över öppna Bråviken och passerar genom trånga passager vid Lundarna och Arkösund. Vid fint väder kan det till och med finnas publik på berghällarna längs banan.
Mycket gemenskap, gott om priser och trevligt After Sail väntas.
Segla ner båtarna på fredagen gemensamt och värm upp med försnacket på fredag-kvällen.

Anmälan är inte öppen ännu, men mer info kommer HÄR >>>

Trosa BKs sista kappsegling är Sista Rycket den 23 september. Info och anmälan är inte uppe ännu. Men planera in detta i kalendern. Sista Rycket är en enkel tävling utan funktionärer och med individuell start. Du ansvarar själv för att ha koll på starttid och registrerar sedan din egen målgångstid.
Vid lämpligt väder sträcker sig banan ut på öppetvatten utanför Askö.

Mer info kommer HÄR >>>

Tänk på att anmäla dig i tid. Detta underlättar för arrangörer och kan locka fler deltagare.

Niklas Qvarnström
Trosa BK – Segling