Miljö

Alla bär vi ansvar för att värna om vår miljö och natur. Som båtmänniskor har vi också ett särskilt ansvar för vår havsmiljö och strandnära mark. Östersjön är idag världens smutsigaste innanhav. Det tar emot utsläpp från en befolkning på 85 miljoner människor från tio olika länder. Föroreningarna kommer bland annat genom jordbruket och fisket och en stor del från andra länder än vårt. Men som båtägare har du och jag också ett stort ansvar för vår egen påverkan. Vi spiller kanske bränsle i vattnet, bottenfärg på marken, slipdamm i luften, glykol vid vinterkonservering, toalettavfall på djupare vatten…eller?

Jag är utsedd till miljösamordnare, vilket dels innebär att jag utåt är TBK’s kontakt med externa intressenter rörande miljöfrågor, samt dels inom klubben ska se till att vi har förutsättningar och information för att följa de miljölagar och regler som gäller idag, och som genom omskrivningar också är under ständig förändring. Men det är upp till var och en av oss att leva upp till de krav som ställs på oss.

Fritidsbåtars miljöpåverkan är trots allt betydande i fråga om kemikaliehantering, farligt avfall, avgasutsläpp, biocidfärger mm, men även i fråga om t.ex. skador på havsbotten av förtöjningsredskap, vattenturbulens på grunda vatten, påverkan av havets ekosystem etc. Det dyker upp många frågor under säsongen om hur jag som båtägare ska göra ”rätt” ur miljösynpunkt. Kontakta mig gärna på mailadressen nedan, kan jag inte ge ett rakt svar så hittar vi rätt sätt tillsammans.

Vi båtägare ska ha kunskaper om hur båtlivet och livet ombord påverkar miljön. Besök gärna Svenska Båtunionens webbsida https://batunionen.se/miljo/ och ta del av informationen där.

TBKs miljöplan hittar du här. (pdf)

Miljösamordnare
Erik Persson