Täckningstips inför vintern

Många båtar är nu uppe på land och fler hamnar under presenning. (Bilden ovan är från ett tidigare år.)

Redan nu är det en och annan täckställning och presenning som fått ge vika för vindarna. Tänk på att förankra din presenning ordentligt, speciellt om den är av lättviktsmodell. Tampar har dessutom en egenhet att töja på sig med tiden, så sträck gärna upp tamparna då och då.

Tänk också på var du fäster dina tampar. Har du en stadig vagga som båten vilar i går det bra att knyta fast presenningen i den. Har du bockar, eller lösa stöttor är det inte att rekommendera att presenningen förankras i dessa, speciellt som markförhållandena på båtklubben är lite luriga. En fladdrande presenning i frisk vind kan lätt få en stötta ur position.

Dunkar fyllda med vatten är populärt. Tänk då på att inte fylla dunken full. Den kan spricka när det fryser.

Vissa väljer att slå ner någon form av fästen i marken för att knyta tamparna till presenningen. Det kan ju vara bra, men en varning! Vet du var vatten- och el-ledningarna finns?

Glöm inte att märka upp din båt, och även din mast om du har en sådan. Namn och telefonnummer är bra så du kan bli kontaktad om det skulle hända något.

Niklas Qvarnström
redaktion@trosabatklubb.se